در سالیان گذشته، تراکم جمعیت و نوع ساخت واحدهای تجاری – خطی، پاسخگوی کلیه نیازهای منطقه ای ساکنین خود بود و مردم هم اکثر مایحتاج خود را مقطعی و در همان محله خود تامین میکردند.
اما با توسعه شهرنشینی و احداث کاربری های مختلف مسکونی اداری تجاری در شهرها و تغییر سبک و سیاق زندگی در خانواده ها به سمت خریدهای کلی و دوره ای سوق پیدا نمودند و عملاً فضا برای ظهور مجتمعهای تجاری فراهم گردید.
در کشورمان ایران با افزایش ساخت و ساز و مجتمع های تجاری، اداری مسکونی و چند منظوره روبرو هستیم. روند رو به رشد و راهاندازی مجتمعهای تجاری اداری و استقبال عموم بهره برداران و سرمایه گذاران از این مراکز باعث شده که مدیریت راه اندازی و بهره برداری در مجتمعهای تجاری اداری و چند منظوره بیش از پیش اهمیت یابد.
اما اهمیت آن زمانی به چشم می آید که پس از گذشت یک یا دو سال شاهد کاهش استقبال مصرف کنندگان از مجتمعهای تجاری هستیم و این روند تعطیلی بخشی یا تمامی مجتمع تجاری را در پی خواهد داشت و خسارت جبران ناپذیری را به سرمایه گذاران و مالکین مجتمع های تجاری اداری و چند منظوره و یا خریداران و بهره برداران واحدهای تجاری وارد مینماید.
مدیریت بهرهبرداری یک مرکز خرید توسط تیمی متخصص، از مرحله پیش از ساخت تا بهرهبرداری نهایی بسیار حائز اهمیت است. حضور این تیم متخصص از ابتدای پروژه میتواند برنامهریزی استراتژیک و طراحی بهینه فضای مرکز خرید را تضمین کند، به طوری که تمامی جزئیات مورد نیاز شامل مکانیابی فروشگاهها، مسیرهای دسترسی، نقاط ورود و خروج، و امکانات رفاهی با بهرهوری بالا و کارایی بهینه مدیریت شوند. شرکت ایاک نیازهای آتی بازار و مشتریان را پیشبینی کرده و برنامههایی برای مدیریت هزینهها و منابع فراهم میکند، که منجر به افزایش رضایت مشتریان و بازدهی اقتصادی مرکز خرید خواهد شد. با این مدیریت پیشرفته، از بسیاری از مشکلات عملیاتی و مالی جلوگیری میشود و مرکز خرید میتواند با موفقیت به رقابت بازار پاسخ دهد.